Selamat datang ke Videoblog Panduan Bina Badan!
Blog ini disusun khusus untuk peminat bina badan yang inginkan panduan & tips bina badan yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan dipaparkan dengan video teknik bina badan disertakan tips dan panduan praktikal untuk latihan bina badan. Hampir kesemua latihan bina badan yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda, tanpa menghabiskan wang di gim. Untuk makluman anda, tips & panduan bina badan dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & video bina badan terbaru untuk kemudahan anda.
Selamat membina badan berotot!

KERJA DI RUMAH

Cara Buka Gym Sendiri & Panduan Bisnes Gym

NAK BUKA ‘GYM’?
Seronoknya kalau dapat buka ‘gym’. Mesti ramai orang datang ‘exercise’ kan? Tapi masalahnya :“MACAM MANA NAK BUKA ‘GYM’?”
Haa, nanti dulu. Pelajari Persiapan Sebelum Buka ‘Gym’ dan Tugas Anda Di ‘Gym’ Bersama Pakar Sukan Bina Badan!
Encik Abu Hassan Bin Che Miah
Kini, melalui ebook NAK BUKA ‘GYM’?, Encik Abu Hassan, seorang pakar bina badan mendedahkan PENGALAMAN SEBENAR dan CARA Bagaimana ANDA boleh BUKA ‘GYM’ dengan PENUH YAKIN!

Ebook Nak Buka ‘Gym’? bukan sahaja dapat membantu usahawan baru mengatur langkah buka ‘gym’, malah dapat juga menjadi rujukan penting kepada mereka yang mengutamakan perniagaan gaya hidup aktif dan sihat.
    Kulit ebook ini hanyalah ilustrasi sahaja.
Kulit ebook ini hanyalah ilustrasi sahaja.
Tidak seperti buku panduan lain, melalui buku ini, anda akan diajar satu per satu, langkah demi langkah secara terperinci oleh pakar bina badan supaya hasrat anda nak buka ‘gym’ tercapai dengan mudah.
Anda Selalu Bertanya :
  • Macam Mana Nak ‘Start’?
  • Di Mana Nak Buka?
  • Berapa Banyak Modal Nak Sediakan?
  • Kalau Modal Kecil Macam Mana?
  • Tahu Tak Di Mana Nak Dapat Dana?
  • Di Mana Nak Dapat Peralatan?
  • Di Mana Dapat Barang Murah?
  • Peralatan Apa Nak Beli?
  • Boleh Ke Untung? ‘Gym’ Besar Kan Lagi Hebat?
Jangan Risau! Bukan soalan-soalan itu saja terjawab, malah banyak soalan lain yang pasti akan terjawab contohnya:
  • Macam Mana Nak Isi Ruang Kosong ‘Gym’?http://www.ashadee.net/go/26818/reezone
  • Apa Peralatan Penting?
  • Apa Perkakas Lain Yang Perlu?
  • Apa Minuman Dan Makanan Tambahan Yang Perlu?
  • Apa Perkhidmatan Yang Anda Tawarkan?
  • Bagaimana Nak Berjimat?
  • Apa Rutin Harian Anda?
  • Bagaimana Masa Depan ‘Gym’ Anda?
  • Bagaimana Nak Mohon Lesen Perniagaan?

Memang ramai yang mengidam nak buka ‘gym’ terutama mereka yang dah bertahun bersenam di ‘gym’. Tapi disebabkan soalan-soalan seperti di atas tak terjawab dek kerana kurang maklumat dan tak ada buku panduan yang baik, akhirnya impian tak jadi kenyataan. Sudahnya, mereka berputus asa. Seolah-olah nak buka ‘gym’ ni suatu beban besar. Walhalnya membuka perniagaan ‘gym’ sepatutnya jadi suatu kerja senang.

Kulit ebook ini hanyalah sekadar ilustrasi sahaja.
Sebab itu, ebook Nak Buka ‘Gym’? ini ditulis untuk merungkai segala masalah dan menjawab semua soalan agar usaha anda nak buka ‘gym’ berjalan dengan lancar.
________________________________________
Dengan panduan dari ebook ini, anda dapat :
http://www.ashadee.net/go/26818/reezone 
Jimat Masa :
dengan mengikuti langkah-langkah yang betul dan terancang.
Jimat Duit :
sekurang-kurangnya anda tak tersalah beli atau taklah beli ikut nafsu.
Jimat Tenaga :
untuk cari informasi sebab anda dah ada panduan secukupnya.

Akak tak sangka pulak Hanif ni cukup teliti kalau menulis. Akak memang puas hati baca buku ni. Bila dah jadi buku, lagi nampak jelas apa yang akak dan abang usahakan selama ni. Segan nak cakap tapi akak rasa terharu. Ini macam satu penghargaan pada kami. Terima kasih Hanif.
Kak Di, usahawan ‘gym’, isteri Encik Abu Hassan.

KENAPA PILIH BISNES ‘GYM’? APA KEBAIKANNYA BUKA ‘GYM’?
http://www.ashadee.net/go/26818/reezonehttp://www.ashadee.net/go/26818/reezone
Bayangkan anda telah membuka ‘gym’. ‘Gym’ anda kini dikunjungi oleh pelbagai golongan tak kira bangsa dan keturunan. Ada yang kurus, yang sedang-sedang pun ada, yang gemuk lagi ramai. Mereka datang ke ‘gym’ anda untuk bersenam. Samada untuk kekal sihat, kuruskan badan, bina badan atau kecergasan, semuanya kerap datang untuk bersenam. Anda pula cuba sedaya upaya menyediakan kemudahan dan mengajar teknik terbaik dari anda supaya mereka capai apa yang diimpikan.
 KLIK SINI & DOWNLOAD EBOOK PANDUAN BISNES GYM

Tips & Panduan Makanan Untuk Bina Badan & Membina Otot

Makanan untuk bina badan berotot

Jika anda sedang berusaha untuk membina otot, sebenarnya ia adalah lebih daripada sekadar memulakan rutin latihan mengangkat berat. Anda perlu menukar diet pemakanan anda juga. Memilih makanan bina badan yang betul secara berkesan akan meningkatkan pembesaran otot anda dan juga mengisi zat badan anda selepas senaman.

Berikut adalah 5 tips memilih makanan bina badan ;-

1. Tingkatkan bahagian hidangan & kadar pengambilan makanan anda.
Jika anda mengangkat berat, maka anda perlu makan lebih kerap. Orang yang aktif memerlukan lebih banyak kalori daripada orang yang tidak aktif bersukan.

2. Atur jadual & waktu makan anda.
Anda perlu makan sekurang-kurangnya satu jam sebelum senaman yang dirancang anda. Ini memberi masa badan anda cukup untuk menghadamkan makanan, supaya anda mempunyai tenaga untuk bersenam. Anda juga perlu makan sesuatu dalam jumlah yang kecil, contohnya makan kuantiti buah-buahan secara sederhana adalah baik selepas latihan bina badan.

3. Tambah jumlah karbohidrat dalam diet anda.
Anda mungkin pernah mendengar orang yang ambil makanan berkarbohidrat tinggi sebelum dan selepas senaman. Karbohidrat memberi badan anda lebih banyak tenaga dan menggantikan nutrien yang hilang semasa senaman anda.

4 Lebihkan sumber protein dalam makanan anda.
Sebaik-baiknya, anda mahu makan sumber protein tanpa lemak apabila anda cuba untuk membina otot. Ayam, ikan dan daging adalah pilihan yang terbaik untuk pembina badan. Protein shake juga elok digunakan untuk membina otot.

5. Makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.
Buah & sayuran menyediakan tubuh anda dengan vitamin dan nutrien yang mencukupi semasa anda membuat latihan bina badan yang berat untuk menambahkan pembesaran otot.

Tips Tambahan Yang Penting!

1. Jangan lupa untuk minum air yang banyak semasa dan selepas senaman angkat berat. Dehidrasi @ kekurangan air dalam badan boleh menimbulkan risiko kesihatan yang serius.

2. Anda juga boleh mencari & menggunakan sumber vegetarian untuk keperluan protein pada tubuh anda. Anda boleh menggunakan sumber tumbuh-tumbuhan untuk protein dan juga telur.


Resepi Masakan Untuk Bina Badan
Untuk membina otot badan memerlukan penjagaan pemakanan yang baik & teratur, jadi saya mengesyorkan agar anda membaca ebook Anabolic Cooking yang ditulis oleh Dave Ruel, ahli bina badan yang juga pakar dalam pemakanan. Ebook beliau disusun khas untuk ahli bina badan yang mahukan resepi masakan bina badan yang lazat tapi penuh berkhasiat dengan sumber karbohidrat, protin dan zat yang diperlukan untuk membina otot.


Sila download ebook tersebut di sini 
==>  http://www.AnabolicCooking.net.tf

Cara Kuruskan Badan & Kempiskan Perut di Bulan Puasa Ramadan

KURUSKAN BADAN DALAM BULAN RAMADAN!

Ahlan wa sahlan ya Ramadan! Jika anda terpaksa duduk di ofis dan mendengar orang lain bercakap besar tentang berat badan mereka yang turun kerana kesan berpuasa pada bulan Ramadan, di sini ada tips bagaimana anda boleh menggunakan bulan puasa untuk menurunkan berat badan dengan berkesan.

Apabila anda berbuka puasa anda cenderung untuk makan semua jenis hidangan di atas meja dan anda makan dan terus makan tanpa henti walaupun dah sendawa kerana perut dah memberi isyarat yang ia dah penuh. Jadi tips pertama untuk anda adalah 'dengar apa kata badan anda'.

1. Jangan makan banyak sekaligus:
Makan beberapa biji kurma dengan secawan air atau sup atau bubur yang mudah dihadamkan, kemudian tunaikan solat Maghrib sebelum kembali ke meja makan. Dengan cara ini badan anda mempunyai masa rehat dan perut akan memberikan isyarat lapar bila anda perlu makan semula. Cara ini juga memberikan perut anda permulaan yang baik untuk kerja penghadaman tanpa membebankannya dengan proses pencernaan berat. Anda akan makan secara berdikit-dikit dan makanan dapat dicerna dengan jauh lebih baik.

2. Elakkan karbohidrat sederhana dan makanan berlemak:
Makanan bergoreng dan karbohidrat sederhana seperti roti putih cenderung untuk membuat perut anda merasa berat dan kemudian lapar tidak lama kemudian. Karbohidrat sederhana juga akan menyebabkan tahap gula dalam darah anda meningkat dan kemudian jatuh tidak lama selepas itu, bukan sahaja membuat anda lapar, tetapi juga membuat anda mengidamkan gula, yang membawa kita kepada perkara seterusnya.

3. Makan secara ringan selepas Tarawih:
Beberapa jam selepas berbuka puasa, badan anda akan mencerna makanan dan anda akan rasa lapar lagi atau ingin makanan manis. Jangan benarkan badan anda masuk ke fasa itu, sebaliknya makan secara ringan pada 10:30 pm untuk membendung nafsu yang ingin makan manisan & jajan yang tak berzat. Hadkan makan kepada makanan yang ada nutrien yang tinggi seperti buah-buahan, sayur-sayuran, yogurt atau kacang mentah.

4. Makan Sahur secara sihat:
Anda perlu pilih secara bijak jenis makanan untuk Sahur; terdapat makanan tertentu yang bila dimakan akan menjadikan rasa kenyang lama beberapa jam selepas dimakan kerana mereka dicerna oleh perut lebih perlahan; contohnya, coklat atau pizza. Terdapat juga makanan yang akan membuat anda dahaga pada hari berikutnya manakala yang lain sebenarnya akan membendung dahaga dan rasa lapar. Makanan dengan Indeks glisemik rendah (GI) akan menjaga tahap gula dalam darah dan paras insulin anda, kesannya ia juga menjadikan perut anda rasa penuh untuk masa yang agak lama. Sila buat carian online tentang makanan yang rendah indeks glisemiknya.

5. Fahami keperluan gula dalam tubuh:
Makanan sarat dengan gula adalah musuh anda dalam Ramadan. Badan anda akan mengidamkan makanan manis selepas berbuka puasa, terutamanya selepas makan yang tidak seimbang, dan lebih banyak anda makan manisan melebihi had diperlukan badan, anda akan menjadi lebih ketagih untuk makan manisan. Amat sukar untuk mengawal pengambilan makanan manis pada bulan Ramadan kerana hari-hari kita mengadap juadah berbuka yang ada kuih & manisan. Tetapi antara cara untuk membendung nafsu 'ketagih manis' adalah dengan berbuka dengan buah-buahan seperti buah kurma, plum atau pisang sebelum makan berat. Ini akan memuaskan keinginan gula tubuh anda dan membuat anda makan kuih-muih manis dengan kurang.

6. Banyakkan buah dan sayur & makanan berfiber dalam hidangan anda:
Tukar beras putih dan pasta dengan oat, tukar roti bakar putih dengan roti serat tinggi dan bijirin gula-sarat dengan oatmeal, Muesli atau jenama komersil yang kaya dengan serat seperti Fitness Nestle. Buah-buahan, sayur-sayuran dan serat akan membuat anda rasa kenyang lebih lama dan menghadkan rasa nak makan bergula.

7. Kawal nafsu makan dengan menipu badan anda;
Jika anda mengidamkan makanan manis, makan buah-buahan sebelum makan berat untuk kurangkan rasa lapar. Begitu juga, mula berbuka puasa anda dengan banyak sayuran dan serat sebelum makan sekeping murtabak kerana ia akan mengisi perut dengan makanan yang tiada@kurang kalori. Kaedah 'penipuan' ini membolehkan anda rasa kenyang tanpa makan banyak makanan yang tinggi kalori.

8. Bersenam secara ringan & konsisten:
Kita mungkin berasa malas bersenam di bulan Ramadan, terutama selepas berbuka puasa. Senaman adalah penting untuk mengurangkan berat badan dan kekal cergas. Pakar kesihatan menasihatkan adalah penting bersenam selepas 2-3 jam berbuka puasa supaya anda tidak kehilangan jisim otot atau mendapat kesan dehidrasi. Jika anda ingin bersenam sebelum berbuka puasa, amalkan senaman ringan, seperti berjalan pantas @ joging ringan. Anda boleh kembali beramal dengan rutin senaman berat anda selepas berbuka puasa tetapi pastikan anda telah makan secara sederhana supaya badan dapat mencerna makanan beberapa jam sebelum anda membuat senaman berat.


KLIK SINI & DAPATKAN RAHSIA KURUSKAN BADAN SECARA SEMULAJADI TANPA BERLAPAR, TANPA SENAMAN BERAT & TANPA MAKAN SUPLEMEN YANG MENGARUT & MAHAL GILER!!
 

SUPPLEMEN BINA BADAN YANG DISYORKAN