Selamat datang ke Videoblog Panduan Bina Badan!
Blog ini disusun khusus untuk peminat bina badan yang inginkan panduan & tips bina badan yang percuma, mudah, ringkas atau murah. Dalam blog ini, anda akan dipaparkan dengan video teknik bina badan disertakan tips dan panduan praktikal untuk latihan bina badan. Hampir kesemua latihan bina badan yang dipaparkan boleh dilakukan dirumah atau tempat kediaman anda, tanpa menghabiskan wang di gim. Untuk makluman anda, tips & panduan bina badan dalam blog ini akan sentiasa dikemaskini dengan tips & video bina badan terbaru untuk kemudahan anda.
Selamat membina badan berotot!

5 Panduan & Tips Diet Yang Berkesan Untuk Kuruskan Badan




Untuk benar-benar melihat hasil terbaik daripada mana-mana pelan diet anda pilih untuk diamalkan dalam usaha untuk kuruskan badan, anda perlu mengetahui beberapa 'undang2 diet'. Ini adalah garis panduan yang perlu dipatuhi jika anda akan melihat keputusan yang lebih hebat yang akan membantu kuruskan badan anda dan mendapatkan berat badan yang sesuai.


Malangnya, ramai orang terlepas satu atau lebih daripada ini dan ia banyak mengganggu usaha mereka mencapai kejayaan dalam mendapatkan bentuk badan & berat badan yang diidamkan.


Ingin mengetahui lebih lanjut? Semak senarai lima panduan diet berkesan di bawah.



1. Anda Perlu Makan Lebih Protein


Daripada semua makanan yang anda boleh makan ketika kehilangan diet lemak, protein mungkin yang paling penting. Protein membantu kelaparan pertempuran, ia membantu menstabilkan tahap glukosa darah, dan ia membantu mencegah otot tanpa lemak kerugian besar-besaran. Ini seterusnya membantu mempercepatkan metabolisme anda dan mempercepatkan proses membakar lemak.


Jangan biarkan pengambilan diet protein anda dalam kadar yang sedikit. Sasarkan untuk makan beberapa jenis sumber protein dalam setiap hidangan dan kudapan yang anda makan.


2. Anda perlu makan dengan kerap


Walaupun konsep ini bahawa metabolisme anda akan meningkat lebih kerap bila anda makan tidak sepenuhnya tepat - sebagai rangsangan yang anda dapat selepas makan secara langsung berkaitan dengan saiz hidangan kerana makan kerap dalam saiz hidangan yang kecil/sederhana akan membantu untuk elakkan kelaparan selang 2-3 jam.


Dengan sering makan pada selang 2-3 jam sepanjang hari, ini akan membantu mengelakkan ketagihan makanan, rendah tenaga, dan membuat ia lebih mudah untuk berpegang kepada program diet anda.


3. Anda perlu makan makanan yang segar & tidak diproses


Apabila memilih makanan anda, makanan segar adalah satu kemestian. Kita hidup dalam dunia di mana makanan yang diproses adalah terhidang di setiap sudut dan hanya menunggu untuk menyebabkan kita makan & menaikkan berat badan.


Buang tabiat makan makanan segera ini dan anda benar-benar akan memberikan diet anda rangsangan yang baik. Fokus pada makanan dalam keadaan semula jadi mereka - buah-buahan segar dan sayur-sayuran, bijirin penuh, lemak sihat dan minyak, dan protein tanpa lemak.


Jika anda hanya membuat satu perubahan kepada pelan diet anda, buatlah perubahan di atas dan anda akan dapati manfaatnya sangat besar pada diet anda.


4. Anda Perlu Tetapkan Matlamat Jangka Pendek


Satu peraturan diet yang anda perlu patuhi dan ikut adalah untuk sentiasa menetapkan matlamat jangka pendek untuk diri sendiri. Fikirkan tentang apa yang anda lakukan di sini dan sekarang, bukan beberapa bulan dari sekarang. Ia terlalu mudah untuk lupa matlamat anda jika hal ini akan berlaku enam bulan hingga setahun lagi.


Cuba berfikir dalam segmen tiga minggu. Tiga minggu adalah kira-kira berapa lama masa diambil untuk membentuk & membina tabiat yang baik, begitu juga dengan jumlah yang masa yang
sempurna untuk anda membina tingkah laku yang akan bertahan dalam ujian masa.

Inilah sebabnya Diet 3 minggu telah dicipta. Ia akan membantu anda kekal bermotivasi dan konsisten sehingga anda tidak perlu untuk berfikir tentang membuat perubahan lagi - ia hanya akan menjadi automatik.


5. Anda perlu berhenti membandingkan diri dengan orang lain


Akhir sekali, berhenti membandingkan diri anda dengan orang lain. Sedar bahawa ini adalah perjalanan anda sendiri dan badan anda sendiri. Ia tidak seperti orang lain, anda tidak boleh mengharapkan untuk melihat hasil yang sama seperti orang lain.


Sebaliknya, mula membandingkan diri anda hari ini untuk diri anda daripada semalam. Ini akan memberikan anda semua maklumat yang anda perlu tahu. Jika setiap hari anda mendapat yang lebih baik, anda berjaya dalam perjalanan anda.


Jadi fahamkan dan amalkan 5 perintah hukum diet dalam fikiran anda. Beri tumpuan kepada 5 tips ini dan anda boleh merasa yakin bahawa anda sedang menuju ke arah yang betul.



Tips & Panduan Makanan Untuk Bina Badan & Membina Otot

Makanan untuk bina badan berotot


Jika anda sedang berusaha untuk membina otot, sebenarnya ia adalah lebih daripada sekadar memulakan rutin latihan mengangkat berat. Anda perlu menukar diet pemakanan anda juga. Memilih makanan bina badan yang betul secara berkesan akan meningkatkan pembesaran otot anda dan juga mengisi zat badan anda selepas senaman.

Berikut adalah 5 tips memilih makanan bina badan ;-

1. Tingkatkan bahagian hidangan & kadar pengambilan makanan anda.
Jika anda mengangkat berat, maka anda perlu makan lebih kerap. Orang yang aktif memerlukan lebih banyak kalori daripada orang yang tidak aktif bersukan.

2. Atur jadual & waktu makan anda.
Anda perlu makan sekurang-kurangnya satu jam sebelum senaman yang dirancang anda. Ini memberi masa badan anda cukup untuk menghadamkan makanan, supaya anda mempunyai tenaga untuk bersenam. Anda juga perlu makan sesuatu dalam jumlah yang kecil, contohnya makan kuantiti buah-buahan secara sederhana adalah baik selepas latihan bina badan.

3. Tambah jumlah karbohidrat dalam diet anda.
Anda mungkin pernah mendengar orang yang ambil makanan berkarbohidrat tinggi sebelum dan selepas senaman. Karbohidrat memberi badan anda lebih banyak tenaga dan menggantikan nutrien yang hilang semasa senaman anda.

4 Lebihkan sumber protein dalam makanan anda.
Sebaik-baiknya, anda mahu makan sumber protein tanpa lemak apabila anda cuba untuk membina otot. Ayam, ikan dan daging adalah pilihan yang terbaik untuk pembina badan. Protein shake juga elok digunakan untuk membina otot.

5. Makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.
Buah & sayuran menyediakan tubuh anda dengan vitamin dan nutrien yang mencukupi semasa anda membuat latihan bina badan yang berat untuk menambahkan pembesaran otot.

Tips Tambahan Yang Penting!

1. Jangan lupa untuk minum air yang banyak semasa dan selepas senaman angkat berat. Dehidrasi @ kekurangan air dalam badan boleh menimbulkan risiko kesihatan yang serius.

2. Anda juga boleh mencari & menggunakan sumber vegetarian untuk keperluan protein pada tubuh anda. Anda boleh menggunakan sumber tumbuh-tumbuhan untuk protein dan juga telur.


Resepi Masakan Untuk Bina Badan

 
Untuk membina otot badan memerlukan penjagaan pemakanan yang baik & teratur, jadi saya mengesyorkan agar anda membaca ebook Anabolic Cooking yang ditulis oleh Dave Ruel, ahli bina badan yang juga pakar dalam pemakanan. Ebook beliau disusun khas untuk ahli bina badan yang mahukan resepi masakan bina badan yang lazat tapi penuh berkhasiat dengan sumber karbohidrat, protin dan zat yang diperlukan untuk membina otot.


Sila download ebook tersebut di sini 
==>  WWW.ANABOLICCOOKING.COM

Cara Kuruskan Badan & Kempiskan Perut di Bulan Puasa Ramadan

KURUSKAN BADAN DALAM BULAN RAMADAN!

Ahlan wa sahlan ya Ramadan! Jika anda terpaksa duduk di ofis dan mendengar orang lain bercakap besar tentang berat badan mereka yang turun kerana kesan berpuasa pada bulan Ramadan, di sini ada tips bagaimana anda boleh menggunakan bulan puasa untuk menurunkan berat badan dengan berkesan.

Apabila anda berbuka puasa anda cenderung untuk makan semua jenis hidangan di atas meja dan anda makan dan terus makan tanpa henti walaupun dah sendawa kerana perut dah memberi isyarat yang ia dah penuh. Jadi tips pertama untuk anda adalah 'dengar apa kata badan anda'.

1. Jangan makan banyak sekaligus:
Makan beberapa biji kurma dengan secawan air atau sup atau bubur yang mudah dihadamkan, kemudian tunaikan solat Maghrib sebelum kembali ke meja makan. Dengan cara ini badan anda mempunyai masa rehat dan perut akan memberikan isyarat lapar bila anda perlu makan semula. Cara ini juga memberikan perut anda permulaan yang baik untuk kerja penghadaman tanpa membebankannya dengan proses pencernaan berat. Anda akan makan secara berdikit-dikit dan makanan dapat dicerna dengan jauh lebih baik.

2. Elakkan karbohidrat sederhana dan makanan berlemak:
Makanan bergoreng dan karbohidrat sederhana seperti roti putih cenderung untuk membuat perut anda merasa berat dan kemudian lapar tidak lama kemudian. Karbohidrat sederhana juga akan menyebabkan tahap gula dalam darah anda meningkat dan kemudian jatuh tidak lama selepas itu, bukan sahaja membuat anda lapar, tetapi juga membuat anda mengidamkan gula, yang membawa kita kepada perkara seterusnya.

3. Makan secara ringan selepas Tarawih:
Beberapa jam selepas berbuka puasa, badan anda akan mencerna makanan dan anda akan rasa lapar lagi atau ingin makanan manis. Jangan benarkan badan anda masuk ke fasa itu, sebaliknya makan secara ringan pada 10:30 pm untuk membendung nafsu yang ingin makan manisan & jajan yang tak berzat. Hadkan makan kepada makanan yang ada nutrien yang tinggi seperti buah-buahan, sayur-sayuran, yogurt atau kacang mentah.

4. Makan Sahur secara sihat:
Anda perlu pilih secara bijak jenis makanan untuk Sahur; terdapat makanan tertentu yang bila dimakan akan menjadikan rasa kenyang lama beberapa jam selepas dimakan kerana mereka dicerna oleh perut lebih perlahan; contohnya, coklat atau pizza. Terdapat juga makanan yang akan membuat anda dahaga pada hari berikutnya manakala yang lain sebenarnya akan membendung dahaga dan rasa lapar. Makanan dengan Indeks glisemik rendah (GI) akan menjaga tahap gula dalam darah dan paras insulin anda, kesannya ia juga menjadikan perut anda rasa penuh untuk masa yang agak lama. Sila buat carian online tentang makanan yang rendah indeks glisemiknya.

5. Fahami keperluan gula dalam tubuh:
Makanan sarat dengan gula adalah musuh anda dalam Ramadan. Badan anda akan mengidamkan makanan manis selepas berbuka puasa, terutamanya selepas makan yang tidak seimbang, dan lebih banyak anda makan manisan melebihi had diperlukan badan, anda akan menjadi lebih ketagih untuk makan manisan. Amat sukar untuk mengawal pengambilan makanan manis pada bulan Ramadan kerana hari-hari kita mengadap juadah berbuka yang ada kuih & manisan. Tetapi antara cara untuk membendung nafsu 'ketagih manis' adalah dengan berbuka dengan buah-buahan seperti buah kurma, plum atau pisang sebelum makan berat. Ini akan memuaskan keinginan gula tubuh anda dan membuat anda makan kuih-muih manis dengan kurang.

6. Banyakkan buah dan sayur & makanan berfiber dalam hidangan anda:
Tukar beras putih dan pasta dengan oat, tukar roti bakar putih dengan roti serat tinggi dan bijirin gula-sarat dengan oatmeal, Muesli atau jenama komersil yang kaya dengan serat seperti Fitness Nestle. Buah-buahan, sayur-sayuran dan serat akan membuat anda rasa kenyang lebih lama dan menghadkan rasa nak makan bergula.

7. Kawal nafsu makan dengan menipu badan anda;
Jika anda mengidamkan makanan manis, makan buah-buahan sebelum makan berat untuk kurangkan rasa lapar. Begitu juga, mula berbuka puasa anda dengan banyak sayuran dan serat sebelum makan sekeping murtabak kerana ia akan mengisi perut dengan makanan yang tiada@kurang kalori. Kaedah 'penipuan' ini membolehkan anda rasa kenyang tanpa makan banyak makanan yang tinggi kalori.

8. Bersenam secara ringan & konsisten:
Kita mungkin berasa malas bersenam di bulan Ramadan, terutama selepas berbuka puasa. Senaman adalah penting untuk mengurangkan berat badan dan kekal cergas. Pakar kesihatan menasihatkan adalah penting bersenam selepas 2-3 jam berbuka puasa supaya anda tidak kehilangan jisim otot atau mendapat kesan dehidrasi. Jika anda ingin bersenam sebelum berbuka puasa, amalkan senaman ringan, seperti berjalan pantas @ joging ringan. Anda boleh kembali beramal dengan rutin senaman berat anda selepas berbuka puasa tetapi pastikan anda telah makan secara sederhana supaya badan dapat mencerna makanan beberapa jam sebelum anda membuat senaman berat.


KLIK SINI & DAPATKAN RAHSIA KURUSKAN BADAN SECARA SEMULAJADI TANPA BERLAPAR, TANPA SENAMAN BERAT & TANPA MAKAN SUPLEMEN YANG MENGARUT & MAHAL GILER!!
 

SUPPLEMEN BINA BADAN YANG DISYORKAN